بهترین مناطق کاشت نهال زردآلو،آلو و بادام در ایران

مناطق و استانهای ساحلی شمال کشور که دارای شرجی و رطوبت نسبی بالا در هوا هستند نمیتوانند موجب عملکرد خوب بادام شود، هر چند نیاز سرمایی این درختان در زمستان این  بهترین مناطق برای کاشت نهال بادام تامین می‌شود.

  شاید شما باغداری باشید که در یک منطقه ی گرمسیر، سردسیر و یا منطقه ای با آب و هوای معتدل قصد احداث باغ داشته باشید و با توجه به سود بخش بودن باغ زردآلو، آلو و بادام دوست داشته باشید یکی از این انواع درختان میوه را در باغ خود و به صورت هکتاری و وسیع بکارید، در اینجا این سوال برای شما مطرح می شود که آیا منطقۀ ما برای کاشت این درختان میوه مناسب است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید یکسری فاکتورهای مهم مانند شرایط آب و هوایی، میزان بارندگی و میزان دسترسی به منابع آبی و همینطور خاک بررسی شود تا بدانید آیا منطقه ی شما میتواند بازدهی خوبی در کاشت بادام، زردآلو و یا آلو داشته باشد؟ در این خبرنامه شرایط مهم در مناسب بودن یک منطقه برای کاشت این سه درخت میوه را بررسی میکنیم.

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال بادام

بادام درخت میوه ای پربار و پر خاصیت است و با چشمان خود دیده ایم که در هر استانی که وارد شویم این درختان پر ثمر و مفید را می بینیم، جالب است بدانید بادام خود را با هر شرایط آب و هوایی سازگار می کند تنها نکته ای که در مورد مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای کاشت بادام باید به آن توجه داشته باشید تامین نیاز سرمایه ی این درختان برای شکوفایی است.

درخت بادام یک درخت میوه­ ی معتدله بوده و برای باز شدن جوانه ­های خود در بهار نیاز به سرما در زمستان دارد، نیاز سرمایی بین ارقام مختلف متفاوت است.

بیشتر بخوانید:  کاردستی با مواد در طبیعت

با توجه به ضرورت تامین نیاز سرمایی درختان بادام این درختان به ندرت می توانند در شرایط آب و هوایی بسیار گرم در مناطق جنوبی باردهی داشته باشند، اما در سایر مناطق گرمسیر مانند مناطق گرمسیر کویری و استانهای مرکزی کشور که در زمستان نیاز سرمایی این درختان تامین میشود قابلیت کاشت دارند.

در مناطق سردسیر شمال و شمال غرب کشور نیز میتوان درخت بادام را کاشت اما باید دقت داشته باشید که رطوبت نسبی هوا باید در منطقه پایین باشد، مناطق و استان های ساحلی شمال کشور که دارای شرجی و رطوبت نسبی بالا در هوا هستند نمیتوانند موجب عملکرد خوب بادام شود، هر چند نیاز سرمایی این درختان در زمستان این  بهترین مناطق برای کاشت نهال بادام تامین می‌شود.

نهال زردآلو را معمولا در بسیاری از مناطق کشور از مناطق گرمسیر مانند استان سیستان و بلوچستان گرفته تا مناطق سردسیر شمال غرب کشور می توانید بکارید، ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال زردآلو در ارقام مختلف متفاوت بوده و شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان فروش نهال زردآلو با توجه به ارتفاع منطقه­ ی خود از سطح دریا بهترین رقم را برای خود انتخاب کنید.

اطلاعات:

“”یکی از مناطق رشد زردآلو کشورترکیه است که آب و هوا و خاک مناسبی برای رشد و پروش این میوه دارد

نهال زردآلو قرمز ترکیه نایاب گونه ای از زردآلو میباشد که بسیار نادر و کمیاب است . این درخت دارای میوه های قرمز رنگ به اندازه قیصی میباشد و شیرین است . این درختان در مکان سردسیر و معتدل بهترین میوه را تولید می کند  شما میتوانید با تور استانبول از نزدیک در مورد پرورش و شرایط لازم برای رشد وغیره به تحقیق بپردازید  “”

بیشتر بخوانید:  من ویران شده یاد خیالت هستم !

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال آلو

نهال آلو نسبت به نهال بادام و زردآلو سرما دوست تر بوده و ارقام مختلف آن نیاز سرمایی بالاتری نسبت به بادام و زردآلو دارند، بنابراین بهترین منطقه برای کاشت ارقام مختلف آلو مناطق سردسیر و همچنین مناطق معتدل سردسیری در کشور هستند.

مناطق سردسیر مناطقی هستند که تابستان­های ملایم و زمستان­های سرد و یخبندان دارند و مناطق معتدل سردسیری مناطقی هستند که زمستانها سرد و در برخی موارد سرد و یخ بندان بوده اما در تابستان هوا گرمتر از مناطق سردسیر است.

در هر دو منطقه­ ی سردسیر و معتدل سردسیری نیاز سرمایی ارقام مختلف آلو تامین شده و باردهی خوبی خواهند داشت، تنها نکته ای که باید در مورد کاشت آلو به آن دقت کرد این است که در هنگام خرید نهال آلو از مشاوران بخواهید ارقام دیر گل را به شما معرفی کنند، ارقام دیر گل کمترین آسیب را در برابر سرما زدگی بهاره می بینند و برای این مناطق بسیار مناسب تر هستند.

خاک مناسب برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

زهکشی بالا، قابلیت نگهداری آب بالا و مواد غذایی و مواد آلی بالا در خاک شرایط مساعد را برای رشد نهال زردآلو، آلو و بادام فراهم می کنند، این شرایط در خاکی با بافت لومی فراهم است، خاکی که بافت نسبتا سبکی داشته و به دلیل مواد آلی و هوموس بالا در آن رنگ آن قهوه ای تیره است.

در صورتی که از شرایط خاک منطقه ی خود به درستی اطلاع ندارید می توانید نمونه ای از خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا نتیجه را به شما گزارش کنند، سپس هر ایرادی در خاک باشد را می­توان با استفاده از تکنیک های خاصی که مشاوران فروش نهال می­توانند به شما توصیه کنند بر طرف کرد.

بیشتر بخوانید:  آموزش مرحله به مرحله کشیدن موز

برخی از معایب مانند شوری بالا و یا آهک بالا در خاک ممکن است به سادگی برطرف نشود و یا در حدی باشد که عملیات اصلاح هم نتواند آن را بهبود ببخشد.

متوسط بارندگی سالانه برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

متوسط بارندگی سالانه در یک منطقه فاکتور دیگری است که تعیین می کند آیا منطقه ی شما برای کاشت نهال زردآلو، آلو و یا بادام مناسب است یا خیر؟ به طور کلی میوه های گوشتی و آبدار به میزان آب بیشتری نیاز دارند اما درخت بادام نیاز آبی کمتری داشته و حتی ارقام مختلف بادام متحمل به کم آبی و خشکی هم وجود دارند.

بنابراین بهترین مناطق برای کاشت نهال زردآلو و آلو مناطقی هستند که متوسط بارندگی سالانه بیش از 300 میلیمتر در سال داشته باشند اما برای کاشت بادام در مناطق کم آبتر هم میتوان نهال بادام را کاشت با این تفاوت که در مناطق با متوسط بارندگی بیش از 300 میلی متر باغداران می توانند بادام را به صورت دیم بکارند اما در مناطق با بارندگی کمتر باغ حتما باید آبی باشد.

کلام آخر

دانستید که شرایط مختلفی برای مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که تمام این شرایط در نظر گرفته شود و مناسب ترین منطقه برای کاشت این درختان میوه انتخاب شوند این درختان در سطح وسیع می­توانند بسیار پر سود باشند.

پایان رپورتاژ اگهی